"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Friday, April 30, 2010

Tina Kenapa Sayang?

Haih.. mama sebenarnya ada banyak tag nak kena ambik. Siap dapat wasiat lembu lagi. Tapi tengah takde mood betul nak amik award. Sabar ye kengkawan.. nanti akan ku ambil juga. Dah sejak awal minggu tido lewat semula..rasa lain macam sikit lah letihnya..

Bukan apa.. last week abah mama buat solat hajat. Nama terakhir yang disebut ialah nama Tina. Sebaik nama Tina disebut, abah mama kata bulu romanya meremang macam kulit nangka tapi tak dikisahkan. Solat hajat diteruskan. Semasa sujud tengkuk abah mama seperti diduduk sesuatu. Susah nak bangun balik.Sebaik mengucapkan salam kanan dan kiri, pandangan dibelakang abah mama gelap. Walhal bilik terang benderang.

Itu yang buat mama sedikit berhati-hati. Tambahan bila Tina terjaga malam dan bila ditanya..katanya "takut" sambil tutup muka dengan tangan. Bila kita paksa bukak, matanya meliar pandang sana sini sambil menangis. Isy..mama memang jenis yang takleh rasa kehadiran anasir2 asing nih so..mama risau.

So bila jadi macm tu mama bukak mp3 kat hp surah al-fatihah, ayat kursi dan yassin berulang-ulang. Selalunya hingga hampir subuh barulah mama tutup. Nampaknya bila begitu Tina tido lena ..

Bila mama tanya abah..dia kata takde pape. Kami dah bawak Tina gi urut badan. Kot-kot la dia sakit badan sebab hari minggu lepas jatuh kat rumah nenek tuta dia..lebam dagu terhantuk bucu meja.. pecah bibir tergigit..berdarah banyak..

Selepas berurut mama sengaja mintak bidan tu jampikan sedikit air untuk mama campur dengan susu dia..kata bidan tu Tina terperanjat sebab jatuh, tetegur (eh korang tau ke bahasa nih..hehehe) dan Tina memang takutkan sesuatu sebab dia nampak sesuatu (apa tu? korang rasa apa?)


Kalau mama tanya Tina .."Tina takut apa semalam sayang?"
Tina akan jawab mcm ni.. " Takut abang cangkung"
Mama pelik.. siapa abang cangkung yang Tina maksudkan. Sebab anak SIL mama pun kena macam ni jugak.. melambai & mem'babai-babai' abang.. pergh..kalau korang..korang fikir apa?

So..on & off dia macam tu sepanjang minggu ni. Tak tau nak wat pape..mama bacakan ayat kursi 3x telinga kanan, 3x telinga kiri, 3 kali ubun2 dan 3x untuk seluruh badan. Itu lah saja usaha kita. Org2 kata jangan takut..nanti benda2 halus ni lagi suka. Serius mama bukannya takut. Mama risau dan mama tak suka benda2 tu menganggu ketenteraman tidur Tina.. mama tak suka..

Kalau ada sesiapa yang tau ayat2 yang bagus untuk menghalau syaitan..sila kongsi ye dengan mama..TQ

6 comments:

Diamilikku said...

alamak sha..seramnya..biar betul....aduhh...mintak air penawar la kot...pastu buat bacaan yassin...mintak lah makhluk2 yang menumpang tu balik ke tempat asal diorang...huhuhu..takut dah baca citer sha

Lelord said...

wehhhh ritu ko citer pasal solat hajat jek...tina xleh tido pasal takut...hah bab tina kata nmpak ade yg cangkung tu wat aku naik bulu roma lagi ni along oiii

cian tina..

SiTi said...

salam ziarah...ish mesti tina nmpak benda2 halus tu..cuba pagar umah tu..apa yg ct tau..baca ayat kursi kat stiap penjuru rumah & bilik...

@>--ummi zahra--<@ said...

sha..ade member pernah bgtau kite..cube sha cari buku kat kedai2buku agama..nama buku tu Manzil..rm2 jer..nipis jer..member kate, cube amalkan baca ayat2 dalam tu..InsyAllah mujarab dengan izin Nya..sbb member kate, ustaz2 yg berubat tu pun, amalkan ayat2 dalam tu..Walahualam..cubalah sha..

lily azliyana @ mama zara said...

alamak..siannye tina..seram juga bila part die kata nmpak abg cangkung tuh..huhu

harap dapatlah sha penawarnye..kite pon tk berapa tau pasal ayat2 mengelakkan gangguan setan ni..klu kat kg selalu mintak tolong ustad2 buatkan air jek..

Mamamya said...

sori long...aku lambat baca n3 ni...iskhh...sinnyer tina..ko cuba la bawa pi jumpa uztaz ker...minta tlg bacakan apa2 doa utk tina...klu di biarkan lama2 takut m'jejaskan kesihatan dia.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...