"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Thursday, February 10, 2011

OO Kedekut Ye.. Tak Pe Nanti Tuhan Balas

Ni entry meluah perasaan
marah pun ye.. geram pun ye..

Actually mama & abah baru first time menuai tebu dari laman rumah. Kusmangat banyak la jugak. Dah dipotong ukuran sebelah tangan setiap satu hampir 10 batang lebih jugak. Takkanlah nak gigit cam masa kanak-kanak dulu kan. tentu tak sesuai.

Jadi mama & abah ingat nak mesin la tebu tu. Cadangnya nak pergi la mana-mana gerai jual air tebu, mintak diorang mesinkan. pastu bayar la. Senang kan.

So hari ahad aritu kul 12 lebih tgh kami pun keluar la bawak tebu yang dah siap sisir kulit & basuh tu. Tak lupa bawak botol jugak nak isi air tebu nanti.

First sekali kami ke gerai jual air tebu depan maybank taman u. Abah pun keluar la tanya.. nak mintak mesin kan. Tau apa kakak jual air tebu tu jawab. Dah la sombong allahurabbi..
dia jawab 'mesin tebu rosak' padahal dia tengah sisir kulit tebu tu!!

Kalau mama nak je mama sindir dia balik..abis tebu yang disisir tu nak gigit dengan gigi ke kak?

Geram sangat la..dengan sesama org melayu islam pun kedekut nauzubillah.

Dah la..kita tinggalkan cerita kakak tu. Biar tuhan jek balas. Hamek kau!

So mama & abah turun slow2 ke area lain. Di tepi jalan, nampak lagi orang jual air tebu. Kami berhenti lagi. Abah keluar bertanya. Doa-doa orang tu nak la mesinkan.

Yes..abang tu sudi nak mesinkan tebu kami!! Thanks abang..

Altogether dapat 2 botol 1.5 L dan 1 botol besar minute maid pulpy..jadilah. Dah syukur banyaknya tu. Kami bawak balik rumah MIL mama sebotol 1.5L tu bagi semua orang rasa. Bangga tau bagi orang rasa hasil tanaman sendiri..

Lagi 1.5L & botol minute maid pulpy tu freeze kan dlm peti ais nak bagi mak & abah mama rasa sebab tebu tu dulu abah mama yang tolong tanamkan. Mama & abah jaga selepas tu.

Terasa berbaloi usaha menjaga, bersihkan & baja tebu tu. Calar balar tangan kena daun dia. Dan berbaloi jugak abah hampir sejam lebih menyisir kulit tebu pagi tu.

Seteguk air tebu tu menghilangkan semua penat!

Last but not least..ini lah gambar insan yang baik hati itu..



Yang baju greenish tu ye ..yg baju putih tu abah..

2 comments:

Lelord said...

ekekkeke dr belakang pun aku tau dh tu grob

Cute MuM said...

memang ada orang yang macam tue.. sabar jerlah.. tapi masih ada yang baik hati.. tul tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...