"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Sunday, June 26, 2011

Boleh Ke? Jadi Ke?

Apa yang boleh ke? Jadi ke?

Ha..

Raya dah nak tiba lagi kan..Mama dah mintak nenek hantarkan kain pada tukang jahit. Off course la untuk jahit baju mama kan..

Tapi baju Tina..

Mama bercadang nak jahit sendiri..ye korang..jahit sendiri sekali lagi.

Tak tahu masih ingat lagi ke tidak. Tapi catitan masa belajar menjahit aritu masih ada. Lagi pun, dah pernah buat kan..so sedikit sebanyak masih ingat lagi la camner nak mengukur & memotong kain bagai tuh..

Masa n3 ni mama taip, mama baru je lepas mengukur, potong dulu kat kertas & dah pun memotong kain baju kurung cotton Tina yang pertama untuk raya tahun ni.

Kenapa pertama? sebab semalam mama & abah meredah Jakel mencari kain cotton untuk buat baju kurung Tina. Kami beli 3 pasang. 2 pasang kain cotton murah jek & sepasang kain cotton yang mahal sikit..warnanya.. hijau ceria, ala2 biru telur itik & yang mahal tu ikut warna tema raya tahun ni..iaitu ala2 purple pink

Mama potong yang pertama..hijau dulu. Siang ni nak hantar jahit tepi. Malas nak menyembat la korang..sakit tengkuk.

So lepas siap yang hijau ni..kalau segala ukurannya ok..baru akan proceed dengan 2 lagi kain tu. Hopefully mama rajin & sempat siap sebelum raya.

Lagipun mama berangan nak jahitkan manik pada baju kurung Tina tu nanti. Nak jahit manik kat baju raya mama lagi kan.. aih..come on mama..MAMA BOLEH!!

Langsir untuk ruang tamu pun kami dah beli sekali. Ruang tamu sahaja dulu. Konon2 nak buat konsep..lain ruang lain mood. So, lain ruang akan buat lain warna..

Warna tak leh reveal dulu la..tunggu kalau menjadi baru amik gambo ek.. gempak gitu..

Doakan berjaya ye misi mama ni korang..

p/s : macam mengulang sejarah..dolu-dolu mak mama jahitkan baju kurung mama..tak pernah beli sampailah bila dah keje.. so sekarang ni mama pulak menjahit baju Tina..history repeated himself kan..hopefully semangat mama sama macam semangat mak mama menjahit baju2 kurung mama lah..

Abah pun bagi semangat untuk mama menjahit baju kurung Tina.. thanks yang..

4 comments:

Lelord said...

chaiyokkk

Lily@MamaZaraZareef said...

bestnye..mesti sha boleh buat..untung tina mama die pndai jahit baju..=)

Diamilikku said...

chaiyook chaiyoook....:)

Mamamya said...

good luck long..!! aku dah lama x menjahit....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...