"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Tuesday, February 28, 2012

Kek Optima Pandan



Tepung kek optima yang pesan dari mak dah lama dok dalam almari dapo. Takde mood langsung nak buat. walaupun aritu masa mengoder tepung kemain berkobar2..

Tetiba arini pulak ter-rajin. Pape pun jom tengok resepi dia...


Kek Optima Pandan

Bahan-bahan:
1 peket 500g tepung optima putih ( boleh beli kat kedai barang kek, ada juga yg coklat)
8 biji telur gred A
1 cawan minyak ( minyak apa pun boleh, paling bagus minyak jagung)
Pandan paste


Cara-cara :

1) pukul telur sampai kembang
2) Masukkan tepung optima sedikit demi sedikit berselang seli dengan minyak
3) Masukkan 1 sudu besar pandan paste dan putar sampai sebati
4) Lenser acuan dengan majerin rata2 ( boleh juga pakai acuan kuih bakar)
5) bakar sampai masak. Jika guna acuan kuih bakar pastikan api kecil




Yang mama punya ni versi yang memang sengaja dibiarkan berkerak keliling. Abah & Tina sangat suka. Bagi yang tak suka kerak2.. agak2 lah..

Kek ni taklah macam chiffon pandan yang sangat lembut.. ia padat sket tapi tetap lembut jugak kalau kene cara membuatnya..

Selamat mencuba!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...