"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Wednesday, March 28, 2012

Alkisahnya Ciken Pop

Semua tahu dah kan.. si montel mama kene ciken pop. sebenarnya mama tak perasan isnin naik sekolah tu dia dah kene.. sebab yang mula2 tumbuh rupanya kat kepala.. yang mama nampak yang kat tepi leher. Tapi sebab ia nampak macam kene gigit nyamuk jek.. mama siap sapu mopiko sebelum gi sekolah.. huhuh..

Balik sekolah tu dia ok.. dia memang ok pun. Mama saja ajak tido petang.. bila bangun nak mandi.. barulah mama perasan yang biji (yg mama letak mopiko) tu.. dah gelembung.. ayark..!!

Malam tu jugak angkut Tina gi Poliklinik Hidayah.. mutiara rini jek. Malas gi jejauh. So dokte sahkan yang itu ciken pop.. uwaaa.. kene cuti seminggu..

Dokte kata, sepatutnya Tina dah demam sebelum tu lagi. tapi check2 dia tak demam pun..huhuh.. tapi sebagai langkah berjaga2 dokte kasi jugak ubat demam. dapat ubat antivirus & ubat sapu untuk gatal..





Ini yang terawal.. dan ada sebiji mcm ni kat kepala



ni gambar hari selasa 20/3.. masih ok.. tak banyak kuar pun..










Yang 2 keping pic ni.. gambar hari khamis 22/3.. dah kusmangat yang tumbuh. Ni kat muka je.. belum kat ketiak, kepala, badan, telinga..tengkuk.. huhuh..



Tapi mungkin sebab dah makan ubat awal.. biji2 yang keluar tu tak melepuh. Cuma kuar pastu terus kering jek.. ubat antivirus tak berhenti sejak dari gi klinik..

Walaupun sakit.. masih bertenaga membaca.. writing.. dan masih melompat2 tengok cd. Takde tanda demam langsung tapi amik jugak ubat demam sekali sehari.. prevention..



Ini gambar hari sabtu 24/3/2012




Ini gambar hari ini.. 28/3/2012

Parut2 dah semakin memudar warnanya..


Harap2 lah parut2 semuanya akan cepat hilang. sian Tina..jadi comot sket muka dia sebab parut ciken pop tu..

Orang kata kene ciken pop tak boleh mandi. Tapi mama tak ikut pun nasihat tu. Tina tetap mandi sekali sehari waktu pagi sama macam dia nak gi sekolah. Cuma mama tak pakaikan sabun. Pas mandi make sure lap kering & biarkan badan betul2 kering kene angin..

Bila dah betul2 kering barulah sapukan krim yang dokte kasi rata2.. & bila krim kering..pakaikan baju..

Makan kicap pun tak pantang. Dah dia seleranya terbukak dengan kicap kt nasi.. so camner tak letak kicap? Memang takmo makan.. so mama tetap bagi makan kicap mcm biasa je pun..

Tapi yang bagusnya.. sepanjang ciken pop..dia tak cranky pun.. sket2 tu biasalah. Mama rasa sungguh bertuah dapat menjaga anak sakit yang baik macam Tina.. :)

begitulah kisahnya..

2 comments:

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

alahai.. siannyer Tina..
mesti x selesa kan..
my Alya blom kena lagi, bimbang gak sy kl kena awal2 ni....

tape, pasni cari krom yg leh ilangkan parut..
InsyaAllah, semoga Tina cpt sembuh..

Lelord said...

hehehehe awal kena kan..aku dulu kena ms orientasi kat itm nun, hehhehe selamat aku xde la kena ragging sgt pasal dpt cuti balik bp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...