"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Wednesday, July 3, 2013

Nak Buat Jugak : Puding Lapis Oreo Bercoklat

Kerana resepi yang tetiba menjadi famous nih.. mama teringin jugak nak buat lah. Kebetulan oreo Tina memang ada stock hihihi..


Ni gambar puding bila dah sejuk.. masa ni baru nak masuk dalam peti sejuk ni.. hihi

Dan inilah rupanya bila ia dah cukup sejuk untuk dipotong..


Lastly.. rupanya bila sudah dipotong.. cantik ..menarik & rasanya.. nyaman ditekak.. heaven bila tergigit oreo.. siyes :)



Ni resepi dia.. mama kopipes jek dari blog Ayu..

Jom, semak resepi Heavenly milo &  Oreo Jelly (Agar-agar Milo Lapis Oreo)
Resepi asal Ros HomeKreation.
BAHAN-BAHAN
Saiz 8"persegi
1bungkus agar-agar/10gram serbuk jelly (mama pun  pilih 1 bgkus agar-agar putih mcm Ayu)
750ml air (sukat guna botol air mineral 500liter, tambah 1 cawan)
170gm gula (nak kurangkan boleh je. mama buat 150gm)
1 tin susu cair 400g ( derhaka..mama ada setengah tin jek..)
3/4 cawan Serbuk milo
1 bungkus Oreo 137g (patahkan tapi, lapisan krim jangan diasingkan)

CARA MENYEDIAKAN

  1. Panaskan agar-agar bersama air hingga agar-agar larut, kemudian masukkan gula, kacau  dan biarkan gula larut baru masukkan susu cair hingga mendidih, kacau betul-betul ya.
  2. Asingkan 2 cawan ke dalam periuk yang lain dan campurkan serbuk milo, kacau hingga sebati
  3. Tuangkan 1 cawan campuran milo ke dalam loyang/acuan. Masa ini api untuk periuk Milo dikecilkan dan sentiasa di kacau untuk elak agar2 membeku.
  4. Apabila permukaan agar-agar milo dalam acuan sudah mengeras, tuangkan kesemua adunan periuk yang asli (warna putih) dalam acuan. Taburkan kesemua oreo. Apabila permukaan agar-agar putih + oreo mengeras, diakhirkan dengan lebihan agar-agar milo. ( ada 3 LAPISAN ya )
  5. Biarkan membeku dalam suhu bilik, kemudian bila sejuk baru masukkan dalam peti ais
  6. Selamat mencuba.
TIPS UNTUK MELAPIS
  1. Jangan tunggu sehingga lapisan membeku, takut tidak melekat dengan lapisan berikutnya, jika mengeras guriskan permukaan lapisan dengan garfu sebelum tuang lapisan seterusnya.
  2. Pastikan adunan agar-agar sentiasa panas diatas api supaya dalam melekat dengan baik dengan adunan sebelumnya..

Senang je kan..
Selamat mencuba tau.. pssttt... resepi ni Dato CT Nurhaliza pun cuba tau.. hmmm.. nyaman tak nyaman la kan.. :)

2 comments:

Nad MamaZN said...

Sbb ct share gmbr dia wat puding ni la yg tetibe glemer resepi akak tu :)
Sbb ct pun refer resepi dr situ

Sha@Mama Tina said...

aah nad.. tu yg sibuk jugak la nak membuat hahahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...