"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Wednesday, February 11, 2015

1st Attempt : Kuih Seri Muka Jagung

Sebenarnya pagi tadi masa ambil susu pekat yang baru.. nampak jagung dalam tin yang beli masa belanja barang dapur bulan2 yang lepas. Tapi masa tu cuma belek je.. tak teringat apa-apa pun..

Petang tadi, pandang je muka kekasih hati.. tiba-tiba teringatkan kuih seri muka. Terus tanya dengan dia, kalau buat kuih seri muka tapi guna jagung..sedap tak? Kihkihkih.. giler kalau  jawapan dia tu tak sedap.. kekasih hati..kalau namanya kuih..apa pun sedap :)

Tengok-tengok stok pulut ada satu cawan setengah jek.. ah..memang ngam-ngam resepi..Mama berjalan ke blog Arah .. resepinya memang seperti yang ku cari..yeehu..

Ok-ok.. amik resepi dulu..
share atas share tau..turun temurun resepi ni..
Mintak halal tuan punya resepi.. saya share kat sini ye..

Bahagian bawah 1 1/2 cwn beras pulut direndam kemudian ditoskan 1 1/2 cwn santan sedikit garam dan gula 1 st butter Kesemua bahan dikacau rata dan dikukus.Bila pulut masak ratakan dan tekan ke dalam loyang bulat 8 inci dan kukus lagi.Semasa pulut panas-panas tuangkan bahagian atasnya dan terus kukus lebih kurang 20 minit. Bahagian atas 2 biji telur (kak rus guna 1 sahaja) 1/3 cwn gula pasir 1/2 cwn santan pekat 1/3 cwn susu cair 2 sb tepung gandum 1 sb tepung custard sedikit garam dan vanilla sedikit pewarna kuning 2 sb jagung cream Pukul telur bersama gula sebati kemudian masukkan bahan yang lain.Kacau sebentar di atas api bagi naik wap sahaja kemudian tuangkan ke atas pulut dan teruskan mengukus lagi 20 minit.

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
 Bahagian bawah
1 1/2 cwn beras pulut direndam kemudian ditoskan
1 1/2 cwn santan
sedikit garam dan gula
1 st butter
Kesemua bahan dikacau rata dan dikukus.Bila pulut masak ratakan dan tekan ke dalam loyang bulat 8 inci dan kukus lagi.Semasa pulut panas-panas tuangkan bahagian atasnya dan terus kukus lebih kurang 20 minit.
~ Kat part sini mama derhaka. Mama tak kukus pulut tu. Mama tanak dulu macam masak nasi. Half cook baru terjun masuk loyang..)

Bahagian atas
2 biji telur (kak rus guna 1 sahaja) ~ Mama pun guna sebiji sahaja
1/3 cwn gula pasir
1/2 cwn santan pekat
1/3 cwn susu cair
2 sb tepung gandum
1 sb tepung custard
sedikit garam dan vanilla
sedikit pewarna kuning
2 sb jagung cream  ~ Mama letak 4 sb sebab nak jagung banyak

 
Pukul telur bersama gula sebati kemudian masukkan bahan yang lain.Kacau sebentar di atas api bagi naik wap sahaja kemudian tuangkan ke atas pulut dan teruskan mengukus lagi 20 minit.
Sources:- From mamahawa.blogspot.com & originally from Kak Rusnah fotopage


Ye.. macam tu..ok..
Ini rupanya bila mama kuarkan dia dari kukus..

 
Baunya sungguh jagung la sangat :)
Best giler..

So, sejukkan jap kat luar then baru masuk peti pun ok je. Sebab nanti encik kekasih hati mesti tak sabar nak rasa.. hihihi

Pukul 10 malam.. encik kekasih hati berbunyi..
" dah nak dekat tengah malam daaa.. bila nak potong kuih?"
Hihihi..aihhh..saboo la..

Tadaaa... versi dah potong..


Encik kekasih hati ni dia tak suka manis sangat..dia suka layer atas tu lembik-lembik sket. Paling dia suka ala-ala makan guna sudu..huhu.. kalau lembik lagu tu..acano mama nak potosut kan.. uhhh..

Nasib baik yang ni katanya ok.. yeeha..
Makanya.. bersupper kan kuih seri muka jagung lah kami malam tadi hihihi..

Nak simpan sila masuk peti ye.. kang basi rugi tau..penat buat..

Yang nak try.. sila..sila.. sedap sangat

Daaaaa....
Bahagian bawah 1 1/2 cwn beras pulut direndam kemudian ditoskan 1 1/2 cwn santan sedikit garam dan gula 1 st butter Kesemua bahan dikacau rata dan dikukus.Bila pulut masak ratakan dan tekan ke dalam loyang bulat 8 inci dan kukus lagi.Semasa pulut panas-panas tuangkan bahagian atasnya dan terus kukus lebih kurang 20 minit. Bahagian atas 2 biji telur (kak rus guna 1 sahaja) 1/3 cwn gula pasir 1/2 cwn santan pekat 1/3 cwn susu cair 2 sb tepung gandum 1 sb tepung custard sedikit garam dan vanilla sedikit pewarna kuning 2 sb jagung cream Pukul telur bersama gula sebati kemudian masukkan bahan yang lain.Kacau sebentar di atas api bagi naik wap sahaja kemudian tuangkan ke atas pulut dan teruskan mengukus lagi 20 minit. Sources:- From mamahawa.blogspot.com & originally from Kak Rusnah fotopages

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Bahagian bawah 1 1/2 cwn beras pulut direndam kemudian ditoskan 1 1/2 cwn santan sedikit garam dan gula 1 st butter Kesemua bahan dikacau rata dan dikukus.Bila pulut masak ratakan dan tekan ke dalam loyang bulat 8 inci dan kukus lagi.Semasa pulut panas-panas tuangkan bahagian atasnya dan terus kukus lebih kurang 20 minit. Bahagian atas 2 biji telur (kak rus guna 1 sahaja) 1/3 cwn gula pasir 1/2 cwn santan pekat 1/3 cwn susu cair 2 sb tepung gandum 1 sb tepung custard sedikit garam dan vanilla sedikit pewarna kuning 2 sb jagung cream Pukul telur bersama gula sebati kemudian masukkan bahan yang lain.Kacau sebentar di atas api bagi naik wap sahaja kemudian tuangkan ke atas pulut dan teruskan mengukus lagi 20 minit. Sources:- From mamahawa.blogspot.com & originally from Kak Rusnah fotopages

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...