"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Thursday, November 26, 2015

Satu Doh, Aneka Roti..

Sweetheart asyik kata..
"Mama dah lama tak buat roti sosej untuk saya.."

Petang tadi hujan.. tak ada nak buat apa jadi mama godek BM lah sekejap buatkan roti sosej mini kat dia.. Hujan-hujan kan sejuk..maka yis lambatlah naik.. roti pun lambatlah kembang.. huhu..

Lima enam kali jengah dapo tanya bila roti mama ni nak masak.. alahai anak.. sabar..



Dah kembung macam ni je.. cepat-cepatlah bakar. Tak sabar sangat dah sweetheart..

Ting!!


Done..
Sejukkan atas redai sekejap je.. sweetheart dah menjenguk.. tengok muka mama..
Ambillah.. makan.. tapi agaknya panas lagi kot...
Tak tunggu dia ambil & makan.. keluar tengok redai.. mak oii.. 4 biji roti sosej mini bam bam dia makan sudah.. :)

Oleh kerana bancuh adunan 500gram tepung, maka ada banyak lagi doh yang boleh dipelbagaikan. 
Teringin sangat nak buat roti tuna..Rasa nak makan roti tuna..
Terus buka 1 tin tuna tanpa perisa.. untuk boh dalam roti..



atas tu mama paipkan mayo je tau.. ala-ala roti tuna kat bakery la kunun-kunun..

Kejadian dia..
Fluffy giler..
Texture roti memang sangat-sangat lembut




Ada gak buat yang lain-lain dek nak habiskan doh adunan. 




 yang ni benonya nak letak cheese lain..
Tapi cheese abis stock la pulak ha..
 Potong slice cheese jek..huhuhu..



Antara hasilnya selepas dibakar..




Buat ikut suka hati yang nak makan memang macam ni..hihihi..
Suka-suka nak letak filing apa..
suka-suka nak buat bentuk apa..
suka-suka nak tabur apa kat atas..
Janji sedap :)

Resepi ni mama ambil dari Kelab roti..
Resepi roti asas cikgu sya
Disharekan oleh Liza Othman kat file kelab roti..

Mama mohon sharekan kat sini sebab mama dah cuba & adunan doh ni sangat-sangat lah best

********************************************************
Bahan-Bahan:

500gm tpung roti atau gandingan 400gm tpung roti dan 100gm tpung gandum ( Mama buat 350gm tepung roti +150 gm tepung gandum
100gm gula kastor ( Mama guna gula pasir jek.. kastor habis)
40gm susu tepung
5gm bread improver ( Mama guna 5gm superbake)
11gm yis atau sepeket yis
265gm ditimbang jumlah air yang campur telur ( tak kira guna berapa biji telur) ( Mama guna 2 biji telur guna sukatan & timbangan yang sama)
80gm butter ( Mama guna marjerin pelangi jek)

 Filing Tuna - setin kecil tuna original + lada putih sikit+lada hitam sikit+mayonis

Cara-Cara:
Mama guna BM. Jadi ikut aturan step air dan bahan kering lain..
Start BM.. tunggu sampai siap
Keluarkan, tumbuk bagi keluar angin
Timbang doh 35gm setiap satu
Terus bentuk
Tunggu naik 2 kali ganda
Bakar 150 darjah celcius selama 20 minit
Keluarkan, sapu marjerin semasa masih panas
Sejukkan

*********************************************************

Senang je kan..
Silakan try :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...