"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Friday, October 14, 2011

Karipap Cik Abang Sayang

Siyes cakap..seumur hidup belum pernah lagi buat karipap seorang. Maknanya dari proses mula sampai siap.. sendiri buat. Kalau tolong orang pernah la..

So 1st time mama buatkan karipap..kuih kegemaran incik abang sayang.

Dari mana mama tengok resepi? Mestilah dari blog kak zu.. ngeee...

Ala..korang dah expert buat kuih kan.. tapi kalau nak gak tengok resepi..gi blog kak zu la ye.. :)




Dek tak sure punya pasal..mama cal Mamamya pagi2 nak tanya soalan2 bonus.. apa soalan dia?
"berapa lama nak diuli tepung kulit karipap nih?"

hahaha..poyos tul. Pastu nak mencanai dia..aduhai..mana la kat umah ni ada penggelek tu. Mamamya punya suggestion senang jek..
"ko guna botol kicap jek long"

Ha.. apalagi..mula la membersihkan botol kicap..siap basuh bersih dulu..lap dengan kain bersih..dan..terus mencanai.



Sudah la tak tau berapa nipis nak canai..bantai sajalah labu..
korang tengok la hasil mentah kat bawah tu..







haha.. seronok tengoknya..












hasil setelah digoreng..ni masih panas2 lagi nih..


Huhu..cik abang kata inti dia termasin sket. adoii.. tapi masin yang masih boleh dimakan la..kalau tak..takde la habis sepinggan kan..


Seronok jugak buat kuih nih.. hilang boring..penat jek sket sebab lama duduk menguli & mencanai..

Tapi untuk penuhi selera suami tersayang.. digagahkan jugak buat..ececeh..

Semua untukmu yang.. :)

6 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

hiiiiiiii.. kalu abg tak sayang, tak tau laaaaaa, hihi

Mamamya said...

memasak ni mmg terapi jiwa buat aku....bila boring2 mmg aku akan mula selongkar kabinet dapur n esbok....mula lah nak buat itu ini.... (untung kan klu ko dok sblh umah aku...huhuuuu....)


x per long...ini kira dah berjaya utk percubaan kali pertama...nnti dah byk kali buat mesti sempurna... :)

Sha@Mama Tina said...

Kak Sari Yusa Ibrahim - hehe mestila sayang kan.. sebab da belajar wat kuih lg la tambah2 sayang ngeeee...

Sha@Mama Tina said...

Mamamya - betul2.. tapi disebabkan aku ni masih cetek ilmu..maka barang2 membaking sekelian masih banyak tak lengkap..huhu takpe..slow2 kumpul..

Tu la..ko tak nak plak jd jiran aku..yg dok jauh kat saujana tu wat pe..hukhuk..

Diamilikku said...

su tak reti nak kelim karipap..so memang tak penah buat..harus tak jadi kalau buat..heheheheh

Ramli a.k.a Pak Tam said...

Salam. kalu dah jemu nak klim karipap jom pi gerai kuih saya.

klik Gerai Karipap Panas

macam-macam ada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...