"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

  • Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    1 year ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....
    2 years ago

Tuesday, November 15, 2011

Kek Pisang


Mama cuba buat kek pisang. Sebab abah asyik sebut kek pisang jek. Mama memang lom pernah buat. So cabarlah diri sendiri.. huhu. Puas menggoggle resepi. Dan berkenan dengan resepi dari Kak zu..



kek pisang...
Sumber : Dapur Kak Zu

bahan2..

3 biji telur
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil bikarbonate
50 ml susu cair
160 ml minyak kelape ( mama guna minyak masak je)
5 biji pisang emas ( mama guna 4 biji pisang montel)
gula castor 1 cawan



cara2:

Campurkan tepung gandum dan soda bikarbonate..ayak dan ketepikan dlu.

Pukul telur dngn gula hingge kembang..masukkan susu cair,minyak,pisang emas yng dilecek.

Last sekali msukkn tepung yng dicampur soda bokarbonate tadi..bakar dlm oven.

***boleh gak bako dalam acuan bengkang.




Ada beberapa perkara yang mama pelajari :

** lecek pisang sehalus mungkin. jadi kek akan lebih sekata & cantik

** kalau nak kek pisang anda betul2 cantik, gunakan cuma 3 biji pisang montel sebab dengan pisang montel kek pisang anda akan berbau lebih harum.. best

** yang ini mama baru tau.. boleh letak perasa pisang juga sikit kalau ada.. huhu mama tak tau pun ada perisa pisang korang..

1 comment:

Mamamya said...

aku selalu blend pisang ni dgn susu + myk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...