"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah. ALLAH berikan kita kesusahan dan rintangan sebab DIA nak berikan kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha..."

MAMA TINA'S OTHER BLOGS

• Ain & QASEH - Ain, sweetheart kami Alami masalah alahan hidung & tonsil yang serius sejak berumur setahun lebih. Ulang alik klinik tu perkara biasa bagi kami. Dia akan m...
    8 years ago
  • Demam RJ Mula Kembali!! - MARISSA yang cantik manis.. Jangan salah nama sudah. Baru nak kenal nama2 RJ ni sebab susah nak menyebut dalam group..huhu Ingatkan dah mati aritu.. Layan....

Monday, December 12, 2011

Katanya Bukit Maxwell (Bukit Larut) Ada Tanam Tulip.. Ye Ke? Jom Jalan & Tengok

Kita cerita2 tentang cuti2 mesia aritu ye sket. Last year punya cuti mama teringin nak tengok tulip kat Bukit Maxwell.. tapi tak kesampaian sebab tiket habis & hari selepas2 tu hujan memanjang. Adik ipar mama kata hujan2 tak elok pegi..

So mama return this year. Nekad, apa terjadi tetap nak naik jugak Bukit Maxwell tu. Disebabkan adik mama tak dapat cuti, so mama gi sendiri dengan abah jek. Bukit Maxwell tu kat Taiping tau..area2 Taman Tasik Taiping, Zoo Taiping & MRSM.. dekat2 tu jek..

So, berbekalkan GPS kami pun redah jek. Alhamdulillah sampai pun..hehe..

Laju jek kaki mama jalan ke kaunter tiket.. takut tiket habis lagi. So dapatlah tiket naik pukul 12 tengahari..turun pukul 2.. ok la tu walaupun masa tu baru pukul 10 pagi huhu.. Tengah kami duduk nak sarapan, uncle kaunter tiket tu datang balik.. katanya kami boleh naik pukul 11 sebab ada guest cancel tiket.. haha.. syok..

Ni kaunter tiket dia ye..

Kami sarapan nasi lemak & mee sup jek. Ok lah..perut pun tengah kosong masa tu.. pukul 10:30 kami gerak gi tempat menunggu.. saja gi awal..nak gi toilet bagai kan..

Ini area menunggu.. sempoi jek.. Toilet kat belakang sana..

Huhu.. abang yang tengah bercerita dengan abah tu penuh berinformasi tau.. banyak dia tau pasal Bukit Maxwell nih..

Ini kenderaan kita nak naik ke Bukit Maxwell.. Huhu.. Jangan tak caya..

Mama & abah naik dengan 7 orang yang lain kalau tak silap.. Masa ni tak tau lagi apa cerita perjalanan nanti..semua orang suprise.. semua 1st time nak naik..

Okeh..perjalanan naik ke Bukit Maxwell bermula disini..

Dan perjalanan pun bermula.. huhu memang sungguh adventure.. macam camel trophy dah.. Korang bayangkanlah kalau jip ni cuma boleh guna gear 1 sepanjang perjalanan.. kiri kanan korang adalah lereng bukit..gaung tau.. kalaulah accident.. jatuh bersepai tak leh nak pungut dah..huhu

Sampai sakit 10 jari dek kerana mencengkam pemegang kerusi .. huhu.. bukan mama jek..abah pun seram sama.. sejuk2..pucat2 muka..hehehe.. tapi sangat seronok.. pengalaman baru kan..

Amacam bila dah tengok vids tu.. tu sikit jek. Ada di tengah perjalanan..entah selekoh tajam no.berapa agaknya..ada tanah runtuh..huhu mengaum2 jip tu weh..adoyai..rasa macam nak putus nyawa..

Selekoh tajam dia bukannya sikit2 punya tajam.. V shape korang.. stering pusing 360 darjah..serius.. abang driver tu yang cakap..

Jip turunkan kita di area ini ye.. dan dibelakang tu ada sedikit peninggalan penjajah. Katanya, Bukit Maxwell ni dulu tempat para penjajah berehat..ada cottage diorang di atas ni. Dan menurut ceritanya.. pokok..haiwan.. yang datang dari luar negara pada masa tersebut akan di angkut naik ke atas ni utk dibiasakan dengan udara & persekitaran tanah melayu..

Sedikit demi sedikit diturunkan ke tanah rendah.. hinggalah sampai ke tanah biasa..

Kat atas ni takde la sejuk macam genting @ cameron.. tak payah pakai sweater pun cuma udara dia nyaman..segar.. sedikit je sejuknya :D

Dari kawasan ni, mama & abah naik jalan kaki lebih kurang 5-10 minit lagi ke atas. Tapi 5 minit naik bukit ye korang.. jalan 10 langkah pun dah macam tak larat nak angkat kaki.. huhu.. tapi sempat la berpimpin2 tangan kami jalan slow2 naik ke atas lagi.. ke tempat yang dikatakan tulip ditanam..

Mengenangkan tulip..kami gagahkan kaki naik.. tapi bila dah sampai ke tempat yang dimaksudkan..

Hanya binaan hampir musnah ini yang tinggal.. menurut pekerja restoran diatas sana.. tulip terakhir yang ditanam disini dituai september yang lalu dan selepas itu tiada lagi tulip akan ditanam disini.. katanya.. cuaca tidak lagi sesuai..kurang sejuk & jika hendak ditanam juga tulip, memerlukan bantuan air cond.. alangkah sadisnya keadaan itu kan..??

Mama kecewa sungguh dengan penjelasan mereka. Tapi apa nak buat.. takde rezeki nak tengok tulip.. so kami jalan kaki turun semula sambil menikmati pemandangan & udara segar yang mungkin suatu masa nanti juga akan lenyap seperti pupusnya tulip di Bukit Maxwell ini..

Nampak tu..kami berdiri separas awan. Masa ni boleh lihat awan gelap mula berarak menutupi puncak bukit Maxwell..walau nampak cahaya matahari tapi angin sudah terasa sejuk mencucuk liang roma..

Mama bergambarlah dengan binaan yg menempatkan tulip suatu masa dulu.. kecewa betul..

Hajat nak berlama2 kat atas sana hilang entah kemana.. 2 jam diatas..kami minta nak turun lebih awal..sepatutnya kami turun pukul 2ptg tapi kul 1 kami dah mintak nak turun sama2 dengan pemegang tiket turun kul 1 jugak..

Tapi sekurang2nya sempatlah menjejak kaki..sempatlah berbual2 sambil jalan pimpin tangan dengan abah.. sempat bergurau senda mcm masa bercinta2 dulu kan.. Banyak mata memerhatikan..mungkin fikir kami ni couple kot..

Huhu..perjalanan turun pun mengerikan. abang driver tu cuma guna sebelah tangan jek korang pusing stering 360 darjah dia tu..

Setengah perjalanan dah terasa nak muntah..rasa mual..pening. Mujur kami tak makan apa2 kat atas.. kalau tak besar kemungkinan dah muntah kot..Mama menahan loya berharap..cepatlah sampai bawah..

Leganya hati bila dah tiba di tempat kami naik jip mula2 nak naik tadi.. tapi lutut rasa lemah nak turun..huhu.. slow jalan gi toilet dulu.. pastu kami pimpin tangan lagi menuju warung berdekatan..pesan air fresh orange gitu..nak bagi hilang loya..

Hampir setengah jam duduk minum.. kami pun naik kereta balik..

Tapi memang frust sangat kerana tak sempat tengok tulip..sedih kerana alam semulajadi yang cantik itu tak dijaga dengan baik..

Persoalannya.. jika dibiarkan ada organization lain ambil alih pengurusan bukit maxwell.. bimbang sejarahnya akan hilang oleh pembangunan..kalau nak dibangunkan kemudahan diatas sana utk pengunjung.. semestinya hutan hijau akan ditebang.. dan harga tiket tidak lagi RM6 lah kan?

Mereka masih dalam dilema.. Jadi kesimpulannya.. tiada lagi tulip di bukit maxwell..

Dilla Ady said...

pening la kak tgk video tu..huhu

dgr2 suara korang yg seram naik jip tu..huhu

sayang ek ngam2 jek tulip tu tak ditanam lagi..

Lily@MamaZaraZareef said...

alahaiiii..sayangnye dh takde tulip tu rupenyer yek..klu tk menarik tuh malaysia ada tulip kan..tp perjalann tu mmg sgt mencabarlah..klu kite tk tentu berani naik ke tak..huhuhu

CipanTerbakar said...

Kelmarin jln kaki ke puncak bkt larut. 3 jam perjalanan naik. 2 jam stengah turun. Ada terserempak tulip liar tepi jln. Nasib baik x hujan sepanjang perjalanan

Sha@Mama TinaAzra said...

tulip liar? tak terpandang pula saya..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...